De senaste dagarna är det okända personer som ringt på porttelefonerna och vill bli insläppta. Någon har råkat lite illa ut varför det är viktigt att peka att om någon okänd ringer på porttelefonen och påstår att de har ett ärende och vill bli insläppt – släpp inte in dem. Känner ni inte till personerna så avsluta samtalet. Några påstår att de kommer från Jehovas Vittnen och vill komma in men så är det med stor säkerhet inte. Någon har också blivit uppringd och fått ett förmånligt erbjudande, att köpa något för några tior och som borde kosta mångdubbelt mer. Låter det för bra så är det garanterat inte bra. Lämna inte heller ut bankuppgifter till någon okänd. Du är inte otrevlig om du bara avslutar samtalet.

Arbetet med att få igång bokningssystemet till tvättstugorna med mera via nätet pågår fortfarande. Det visade sig inte vara helt lätt att lösa. Till det kom det senaste åskovädret som störde systemet på nytt. Härom veckan störde åskan också ut ComHems system. Därför tittar föreningen på om det går att åsksäkra våra system. Det är inte helt lätt eftersom det är uppdelat på 17 hus. Vi kämpar på.

Vårt passersystem krånglar som bekant. Till exempel har uppgifter som namn och telefonnummer försvunnit från porttelefonen. Alla nya uppgifter som lagts in i systemet efter juli 2017 verkar ha gått upp i rök. Vår vicevärd Ingela har nu suttit och i sitt anletes svett försökt återskapa uppgifterna. Det har gått bra utom i några enstaka fall där telefonnummer saknas. Kan ni alla kolla era uppgifter i porttelefonen så att namnet finns med och provring så ni ser att det är rätt telefonnummer eller om det saknas. Om det är nått som är fel, mejla på: vicevard@brfhagaborg.se

Som vi skrivit tidigare har vi problem med vårt system för allt som rör taggar, bokning av tvättstugor etc. Alla är inte berörda men ett problem som uppstått är att taggar som är gjorda de senaste månaderna inte längre syns i systemet och därför heller inte fungerar. Samma sak gäller nyinflyttade som försvunnit ur porttelefonsystemet. De taggar som fungerar är de svarta, blå och gula, alltså de taggar som delades ut i samband med att det nya passersystemet installerades.

För ett tag sedan fick vi dålig bild på våra tv-apparater, dagarna efter det kraftiga åskovädret. Det berodde högst sannolikt på att åskan slog ned i närheten och tv-systemet gick långsamt ner. Frågan är om samma oväder medfört problemen i passersystemet.

Under onsdagen har arbetet med att åtgärda problemet med passersystemet pågått och det har resulterat i att hus nr 27 nu fungerar. Här låg allt nere från tisdagen och framåt. Även i garage nr 47 är det problem och här behöver utrustning bytas ut som det givetvis är leveranstid på. Porten fungerar dock som vanligt. Under torsdagen fortsätter arbetet med att hitta felet.

Om din tagg inte fungerar, lägg den i ett kuvert, skriv namn, husnummer och telefonnummer och lägg i den vita lådan vid vicevärdskontoret.

Comhem är just nu, tisdag kväll, här och försöker åtgärda problemen vi har haft i tv-mottagningen med mera. För det stora flertalet kommer problemet med tv-bilden att successivt bli bättre under kvällen. Det har också visat sig att medlemmar som har fler tv-uttag i flera rum så är dess felaktigt gjorda och behöver åtgärdas. Det var alltså inte bara ett fel utan flera. Vi håller tummarna.

Styrelsen har beslutat att låta HSB sopa gångvägarna i området lite oftare. Dels kommer det att se bättre ut, speciellt när alla träd släpper ifrån sig frömjöl och liknande vilket samlar sig i små eller större drivor. Dels åker det inte ner lika mycket skräp i våra dagbrunnar och vi slipper rensa dem så ofta. Dessutom ökar vi ogräsbekämpningen på de hårda ytorna, till exempel framför entréerna, vid piskställningarna etc.

Fontänen utanför 27:an har gjort sitt då betongen spruckit och vattnet rinner ut sakta men säkert. En ny fontän har beställts. Den blir mindre än den nuvarande men lika rogivande får vi hoppas.

Fläkten som sitter vid värmecentralen i 27:an kommer att bli tystare. En ljuddämpare ska monteras på fläkten. För några år sedan sänktes temperaturen i garagen. Tanken var att spara energi. Nu har det visat sig att garagen inte mår så bra efter sänkningen och därför ska temperaturen höjas igen. Speciellt vintertid har smältvatten legat kvar på golven och utrymmena har aldrig torkat upp ordentligt vilket medfört mögelangrepp.

På senare tid har det upptäckts att skarven mellan balkongtaken och väggen under takterrasserna släpper igenom vatten i några fall. Försök har gjorts med att täta skarven med tätningsmedel men det har inte blivit bra. Ytorna är för skrovliga och tätningsmedlet fäster dåligt. Nu ska det utredas vilka ytterligare åtgärder som kan göras för att råda bot på problemet.

Välkomna till vår årliga tipspromenad, onsdagen den 28 augusti

Samling vid boulebanan på området, tipspromenaden går i en bana runt brf. Hagaborg.

Vi bjuder alla medlemmar på grillad hamburgare efter tipspromenaden.

Hoppas på stor uppslutning och vackert väder så klart!

imagesCAMKJHL5

Vicevärdskontoret har sommarstängt vecka 28 – 30

Vid mycket akuta ärenden ring HSB-jouren 054- 19 84 10

Onsdagen den 10 juli kommer häckarna på parkeringsplatsen att klippas. Därför är det bra om alla som har parkeringsplatser inte kör bilen ändå in mot häcken. Lämna gärna en lucka på en halvmeter.

Vi har satt upp en preliminär tidsplan på anslagstavlorna i entréerna för fönsterbytet som sträcker sig fram till december och alltså omfattar samtliga hus. Du kan ladda hem tidsplanen här

En orolig boende på Hagaborg har anmält det pågående arbetet med fönsterbytet till Arbetsmiljöverket som nu varit på plats och inspekterat projektet. Resultat blev att företaget och de som utför arbetet fick högsta betyg och det fanns inget att anmärka på.

Den 25 juni kommer de första fönstren på området att bytas hos vicevärden Ingela i hus nummer 11. Tanken är att de som är intresserade av de nya fönstren ska kunna gå dit och se hur det blir. För att få lite ordning på besöken kommer Ingela att ställa upp på tider som meddelas lite senare.

Tolvmansgatan nummer 1 blir första huset som får nya fönster. Arbetet startar 26 juni med lägenheterna som ligger överst i huset och sedan går man neråt. Arbetet beräknas ta två veckor och därefter följer hus nr 3. Ett informationsmöte för de som bor i hus 1 hålls den 17 juni på vicevärdskontoret. Eftersom det är många lägenheter i ettan delas informationen upp i två delar. De översta våningarna samlas klockan 18.00 och de nedre våningarna klockan 19.00. Det kommer en lapp med information i brevlådan de närmaste dagarna. De som bor i hus nummer 3 har ett informationsmöte 1 juli, hus nummer 9 och 11 har informationsmöte 8 juli och hus nummer 7 den 9 juli. Om det är någon som åker bort går det att komma på ett av de andra datumen. All information kommer också att sättas upp i entréerna. Frågor kan mejlas på: styrelsen@brfhagaborg.se

På flera balkonger har det uppstått sprickor i betongen i framkanten på själva balkongplattorna. Det har inneburit att armeringsjärnen i betongen angripits av rost. Problemet kommer att åtgärdas med start måndagen den 17 juni. Det kommer då att dyka upp folk som med hjälp av en skylift knackar loss lösa betongbitar och lagar betongen. Arbetet sker från utsidan och balkongräckena behöver inte monteras ner.

Styrelsen tackar alla för ett bra årsmöte!

Kul att så många kunde komma, och jättetrevligt med engagerade medlemmar!

Styrelsen välkomnar nyinvald representant i styrelsen; Eva Johansson samt tackar Azra Dajic för utfört styrelsearbete.

Vill även rikta ett stort tack till valberedningen och det arbete ni lagt ner under året, ni gör också ett enastående jobb!

Sidan Styrelsen är nu uppdaterad med de nya posterna.

Det justerade protokollet från årsstämman finns att tillgå för våra medlemmar senast den 13 juni 2019, på vicevärdskontoret.

14 juni 2019 – Avresa från brf.Hagaborg kl. 07.30

Anmälan senast 31 maj till Eva Johansson på telefon 073 998 26 97

250 kronor för medlemmar i brf. Hagaborg

För mer information se bilaga (klicka på länken nedan)

MÅNDAG 20 MAJ KL.17.00-18.00 (drop-in)

Jag har förstått att en del av er behöver lite hjälp med att komma igång med föreningens mobilapp, Boappa. Det är inte alltid lätt att ge support över telefon eller mejl, så därför tänker jag finnas tillgänglig på vicevärdskontoret för att hjälpa till med inloggning, nedladdning och inställningar i mobilappen.

Hälsningar Petra Appell

Kom ihåg att ta med din smartphone eller/och läsplatta

Vad är Boappa?

Boappa är en gratis-app för moderna boenden. Appen gör det enkelt för dig som boende att ta del av information från styrelsen/värden.

Få viktiga nyheter via push notiser

Ha direkt tillgång till all information om boendet

Skicka meddelanden till styrelsen/värden

Kommunicera med grannar

Appen finns för alla mobiler och läsplattor från Apple samt alla smartphones och läsplattor som använder Android.

Sök efter “Boappa2” i App Store eller Google Play.

Boappa finns även tillgänglig via datorn, om du inte har en smartphone.

Logga in på: https://boappa.com/se/boende/ 

För mer information, klicka här –>   Användarguide-Boende Boappa

Den stora cykelrensningen i våra cykelförråd är nu genomförd. Ett 40-tal cyklar som saknade det gröna märkbandet som alla fått har körts vidare till ett förråd där de förvaras i tre månader innan de skänks till Briljanten som tar hand om dom. Några hittar sedan nya ägare eller plockas ner och blir till reservdelar. Det rensades dessutom ut en gammal spark och några åldersstigna skidor med spindelväv. Skulle det mot förmodan vara någon som trots all information missat cykelrensningen och numera saknar sin cykel får ringa till HSB och föreningens förvaltare Lloyd Alfredsson 054 19 84 8

Medlemmarna i HSB bostadsrättsförening Hagaborg kallas till årsstämma

Onsdag 22 maj kl 19.00 i matsalen Hagaborgs Servicehus

Årsredovisning, dagordning, valberedningens förslag samt motioner kommer i er brevlåda inom kort.

OBS! Glöm inte att anmäla dig till stämman genom att skriva upp dig på listan som sitter på dörren i husets entré.

För att frigöra utrymme i cykelförråden är det åter dags för en cykelrensning.

Alla får inom kort en lapp i brevlådan och tillsammans med lappen får ni två stycken märkband per hushåll som ni ska märka era cyklar med. Rensningen kommer att ske den 8 maj 2019 och vi ber er därför att märka upp era cyklar senast den 6 maj 2019. Fäst markbandet synligt på styret. Finns det fler än två cyklar i ert hushåll, så kan fler märkband hämtas hos vicevärden. Endast bifogat märkband gäller.

De cyklar som saknar märkning den 8 maj kommer att förvaras hos föreningen i tre månader. Kontakta oss innan den 8 augusti 2019 om du saknar din cykel (054 18 49 71).