Du har väl inte missat att du kan skicka in förslag på hur vi kan göra det ännu mer trivsamt här på Tolvmansgatan? Detta kan du göra genom att skicka förslag på åtgärder till styrelsen direkt eller genom att skriva en motion som tas upp på årsstämman.
Om du önskar att styrelsen ska ta upp din motion på ordinarie årsstämma 2024-05-28 behöver du skriftligen anmäla ditt ärende till styrelsen före januari månads utgång, dvs senast 31 januari.
Hur skriver man en motion? Det finns egentligen inga formkrav för hur en motion ska formuleras, men för att ett ärende ska anses som en motion ska det finnas ett förslag till åtgärd. Anonyma motioner behandlas inte!
Skriv en rubrik som kortfattat beskriver ärendet
Skriv vad ärendet handlar om och förslag på genomförande
Skriv under dokumentet med ditt namn, adress och datum
Skicka eller lämna personligen din motion till styrelsen – i brevlådan vid vicevärdskontoret eller till styrelsen@brfhagaborg.se
Klicka här för mer information om motioner. Där finns även en färdig mall som går bra att använda.
Med anledning av det som sades på Folk & Försvars rikskonferens i Sälen tidigare i år, om det säkerhetspolitiska läget och vår beredskap, vill vi ge er kort information och tips på bra länkar där ni kan läsa mer om detta. Vi vill poängtera att risken för ett militärt angrepp mot Sverige bedöms som låg. Källa: Försvarsmakten.
Egen krisberedskap, även kallat hemberedskap I händelse av en kris, som t ex ett längre strömavbrott eller liknande kan det vara bra om vi har tänkt igenom vår egen beredskap. Du rekommenderas därför att se över hur du kan säkerställa tillgång till vatten, mat, kommunikation och värme i bostaden under några dagar.
Mer information i broschyren Om krisen eller kriget kommer.
Föreningens skyddsrum Brf Hagaborg har tre stycken skyddsrum som idag används som garage. Det finns totalt 840 platser. Vi använder skyddsrummen på ett sådant sätt att de kan ställas iordning inom 48 timmar vid höjd beredskap. Mer information om skyddsrum hittar du på MSBs hemsida, www.msb.se
Föreningen har beställt hem ett antal ex av broschyren som går bra att hämta på vicevärdskontoret. Du kan också skriva till styrelsen@brfhagaborg.se så lägger vi ett ex av broschyren i ditt postfack.
Tid: 1 februari 2024 klockan 18.00 Plats: Hagaborgs Trygghetsboende
Stämman genomförs enligt föreningens stadgar, dagordning bifogas. Beslut kommer att fastställas om Normalstadgar 2023 för HSB Bostadsrättsförening, HSB Brf Hagaborg, organisationsnummer 716411-3008. Stadgarna delades ut inför årsstämman 2023. Du kan läsa stadgarna på hemsidan, se https://brfhagaborg.se/bra-att-veta/stadgar. Du som är nyinflyttad och vill ha ett eget fysiskt exemplar kan hämta det på vicevärdskontoret.
Vi bjuder på fika.
Anmälan
Anmälan via länk: Klicka här för att anmäla dig till föreningsstämman. (OBS! Om du har problem med att öppna länken kan du skicka in din anmälan till styrelsen@brfhagaborg.se)
Dagordning
§1 Föreningsstämmans öppnande
§2 Val av stämmoordförande
§3 Anmälan av stämmoordförandens val av protokollförare
§4 Godkännande av röstlängd
§5 Fråga om närvarorätt vid föreningsstämman
§6 Godkännande av dagordning
§7 Val av två justerare
§8 Val av minst två rösträknare
§9 Fråga om kallelse skett i behörig ordning
§10 Beslut om att styrelsen ska bestå av högst 7 ledamöter fram till ordinarie årsstämma
§11 Beslut om att anta normalstadgar 2023 för HSB bostadsrättsförening
För att anmäla dig till den extra föreningsstämman 2024-02-01, vänligen fyll i dina uppgifter nedan (namn, adress, lägenhetsnummer) och klicka på ”Skicka in anmälan”*. Om du anmäler fler personer än dig själv, vänligen ange detta i meddelandefältet nedan.
När du har klickat på ”Skicka in anmälan” och texten ”Tack för din anmälan!” visas så har vi tagit emot din anmälan. Upplever du problem med formuläret och/eller har några andra frågor, skicka ett mejl till styrelsen@brfhagaborg.se.
Hissen på TG11 fungerar inte. Delar är beställda och arbetet har påbörjats. I nuläget görs inget åt hisskorgen. Nordisk Hiss utför arbetet.
Våra ekonomibyggnader
Vad vill du ska inrymmas i våra ekonomibyggnader. Förslag lämnas på mejl till styrelsen@brfhagaborg.se. Ex tvättstuga, samlingsrum mm.
Hemsorterat
Från den 1 januari 2024 tar kommunerna över ansvaret för insamling av förpackningsavfallet från producenterna. Från den 1 januari 2027 ska all insamling av förpackningar ske fastighetsnära. Vi på Hagaborg har redan insamling av förpackningar. För detta får vi ett reducerat prisavdrag för papper, plast, glas och metall. Totalt ger det oss 148:- kronor/lgh vilket motsvarar totalt 42.328:-/år.
Det är viktigt att vi sorterar rätt och det som inte kan lämnas i vårt avfallsrum får du själv transportera till någon av kommunens återvinningsstationer. Sorteringsstöd kan du få via App Kasta rätt.
Vicevärdskontoret har julstängt 26 december har vi stängt. Öppet igen tisdagen den 9 januari kl 17.00-18.00.
Vi önskar alla En riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År.
Tack alla ni medlemmar som deltog på informationsmötet. Trevligt att så många kunde komma.
Här kommer en kort sammanfattning till alla om vad som sades.
Utöver de ca 75 medlemmarna som deltog representerades styrelsen av Inger Mörk Gerlesdotter ordförande, Pernilla Ågren sekreterare, Ulla Björn och Carina Rhöse introduktion och utbildning, Jarl Stiernstedt och Per-Ove Eriksson ledamöter, Mats Eriksson HSB-ledamot, och Riksbyggens tekniska förvaltare Mikael Jansson.
Agenda:
Från budgetmötet, avgiftshöjningar
Nya medlemmar, information
Breddning av parkeringsplatser
Grillplats
Säkerhetsdörrar
Frågor & svar
Klicka på pilarna i bilden nedan för att bläddra i presentationen. Alternativt klicka här för att öppna upp presentationen i PDF-format i en ny flik (rekommenderas för dig med mobil enhet).
Under en tid har några ungdomar sprungit runt i området och ringt på våra porttelefoner och vill in. I går var det dags igen, de var 4-5 stycken, och utgav sig för att vara från hemvården.
Vi uppmanar alla att inte släppa in obehöriga. När du går ut och in i porten se till att dörren går i lås och stängs ordentligt.
Den senaste tiden har vi blivit bestulna på några brandsläckare, så vi hjälps åt att inte ge obehöriga tillträde till våra trapphus.
Brf Hagaborg 45 år Öppet Hus på Tolvmansgatan 5 den 11 oktober. Kaffe och tårta serveras mellan klockan 10.00-12.00 och 17.00-19.00. Välkomna!
Systematiskt brandskyddsarbete Som ett led i föreningens systematiska säkerhetsarbete utförs egenkontroller fyra gånger om året i trappuppgångar, rullator-/barnvagnsrum samt i ekonomibyggnaderna TG5, 21 och 23. Ur brandskyddssynpunkt ska trapphuset vara rent från föremål. Det är där- med inte tillåtet att förvara cyklar, rullatorer, mattor, skor mm utanför din dörr. Styrelsen har utsett vicevärden Anders Jansson till brandskyddssamordnare.
Det ska finnas en brandvarnare i varje lägenhet. Om du av någon anledning inte har en brandvarnare i din lägenhet, kontakta vicevärden så fixar han en.
Utebelysning Nu är alla entrédörrar försedda med LED belysning.
5G mast Telia byter ut/bygger om till 5G-master på taket på TG39.
Byte av golvbrunn Vid byte av golvbrunn i badrummet får du en ersättning på 3000 kr från föreningen, förutsatt att den nya golvbrunnen monteras på samma plats som den gamla. Om du däremot ska flytta på golvbrunnen i samband med t.ex en renovering av badrummet utgår inget bidrag. Styrelsebeslut från 2023-09-27.
Information om felanmälan
Vem ska underhålla bostadsrätten? Det är namnet på den broschyr från HSB som styrelsen använder sig av som gränsdragningslista för vem som gör vad. Punktlista bifogas. Broschyren i sin helhet finns på www.brfhagaborg.se (klicka här för att komma direkt till broschyren)
Vem betalar för felanmälan Vi får in en del ärenden som inte föreningen ska betala för. För att det ska bli så rättvist som möjligt för alla, måste var och en ansvara för sina kostnader. Exempel på ärenden som du betalar för är byte av packning i duschen, installation av extra eluttag mm – se punktlistan för fler exempel.
I vissa fall kan det bli gränsdragningar mellan vem som betalar, t.ex. om du har stopp i avloppet eller vid strömavbrott. Riksbyggen fakturerar den som ska betala utifrån de kriterier som finns i broschyren Vem ska underhålla bostadsrätten.
OBS! Du bestämmer själv vilken entreprenör du vill använda. Vi vill också påminna om att Karlstad kommun har tjänsten Fixarservice för personer över 75 år. De kan hjälpa till med byte av lampor och säkringar, hänga upp gardiner mm. Alltid värt att fråga vad de kan hjälpa till med.
Felanmälan, akut risk/skada Gör alltid en anmälan till Riksbyggen på telefon 0771-860 860, knappval 1.
Felanmälan som inte är akut Ärenden som inkommer till Riksbyggen via felanmälan är en överenskommelse mellan dig och Riksbyggen och som du faktureras för.
Felanmälan till föreningen De fel som föreningen ansvarar och betalar för anmäls via mejI till felanmalan@brfhagaborg.se eller via funktionen ”Felanmälan” som finns under fliken Förening i BoAppa. Dessa mejl kommer direkt till vicevärden. Vänligen skicka inte felanmälan till föreningen via andra kanaler. Vi vill ha alla felanmälningar på ett och samma ställe. Skulle du av någon anledning inte kunna mejla in din felanmälan går det bra att ringa vicevärden.
Vänligen, Styrelsen
Klicka här för att öppna informationsbladet i en ny flik.
Brf Hagaborg fyller 45 år. Det firar vi med kaffe och tårta på vicevärdskontoret på TG5 imorgon onsdag 11 oktober. Öppet hus mellan 10.00-12.00 och 17.00-19.00.
I morgon tisdag 19/9 monteras postboxarna i samtliga trapphus. När det är klart sitter er nyckel i postfacket där ert namn står och ni kan hämta nyckeln. Ni som är nyinflyttade, det kan vara så att det står säljarens namn på postfacket, namnbyte kommer vicevärden att fixa inom kort.
Hoppas alla haft en härlig sommar, vi har bjudits sol, vind o vatten.
Bostadsrättsföreningen Hagaborg 45 år
I år fyller Bostadsrättsföreningen Hagaborg 45 år. Det ska vi fira med kaffe och tårta den 11 oktober. Mer information kommer.
Nytt elavtal
Nytt elavtal är tecknat med Karlstad Energi på ett år. Avtalsperiod 2024-01-01— 2024-12-31. Priset för elleveransen består av ett överenskommet pris där elcertifikatsavgiften och ursprungsmärkningen samt avgifter till Svenska Kraftnät är inkluderade. Utöver priset tillkommer lagstadgade skatter och andra av myndigheter fastställda avgifter. Pris 98,6 öre/kWh, fast avgift 230 SEK per anläggning och år.
Värmecentralen
Vi har haft en vattenläcka från värmesystemet i undercentralen TG27 som är identifierad och åtgärdad.
Spolning av rör
Rörinspektion är nu klara med spolning av avloppsrören. Arbetet har löpt på mycket bra och vi vill rikta ett tack till alla er som medverkade till att det kunde utföras på ett smidigt och bra sätt. Vi vill samtidigt passa på att uppmärksamma alla om vikten av att inte spola ner matfett eller andra rester i avloppet då det riskerar att bilda fettproppar i ledningen och som i sin tur kan orsaka stopp och översvämningar. Det är respektive lägenhetsinnehavare som ansvarar för att hålla rent i sitt avlopp. Skulle vi behöva ta ut en firma för spolning och det visar sig att felet sitter hos dig kommer du att faktureras för detta.
Höststädning/container
Dags att städa upp efter sommaren på altaner och balkonger. Det kommer att finnas en container uppställd på TG1 för detta ändamål. Observera att det endast är trädgårdsavfall som får slängas där, ej krukor och plastsäckar. Containern finns på plats från fredagen den 13/10 t o m söndagen den 15/10.
Modernisering av hissar, säkerhetsdörrar och trapphusrenovering
Vecka 37 med start 11 september och fyra veckor framår är det dags för modernisering av hissen i TG23.
Vecka 38 sätts postboxarna upp.
Vecka 39 börjar vi montera de första säkerhetsdörrarna i TG1. Du som ännu inte lämnat in tillstånd att Trygga Dörr får gå in med huvudnyckel om du inte är hemma när de kommer, vänligen gör detta snarast.
Anbud på trapphusrenoveringar för TG23 och TG25 har tagits in av Riksbyggen. Vi går just nu igenom anbuden.
Felanmälan
Riksbyggen jour, rings endast när det är akut. I övrigt hänvisas felanmälan till mejl på vicevard@brfhagaborg.se .
Gör du en felanmälan till Riksbyggen som du som lägenhetsinnehavare ansvarar för är det en överenskommelse mellan dig och Riksbyggen, och där du blir fakturerad från Riksbyggen. Du väljer förstås alltid vem du vill ska avhjälpa felet/skadan.
Sophantering
Vi måste bli bättre på att sortera våra sopor. Det du inte kan slänga i vår avfallshantering får du själv snällt transportera till någon av kommunens återvinningscentral. På Hagaborg har vi eget ansvar, och det tar vi.
Tvättstugor och övernattningsrum
Tyvärr är det några som städar dåligt efter sig när de tvättat och när de haft gäster i övernattningsrummet. Vill du använda våra gemensamma tvättstugor och övernattningsrummet är det din skyldighet att städa efter dig.
Det är inte roligt att mötas av en skitig tvättmaskin eller torktumlare fylld med dun och annat bös. Vi behöver också vara rädda om våra tvättmaskiner och bara tvätta det maskinerna är anpassade för. Det är heller inte kul att dammråttorna möter våra gäster som ska övernatta hos oss.
Du kan bli avstängd från tvättstugan, och vi kan tvingas höja hyran för övernattningsrummet så det täcker städkostnaderna efter respektive övernattning – dit vill vi inte komma.
Sommarvatten
En läcka har tidigare i sommar uppstått i vårat sommarvatten. Vi undersöker kostnader för att avhjälpa detta. Sommarvattnet är avstängt för säsongen.
Vänligen,
Styrelsen
Klicka här för att öppna informationsbladet i en ny flik.
Rörinspektion kommer under augusti månad att spola avloppsrören. Se till att det är bortplockat under diskbänken när de kommer. Om du inte är hemma när de kommer, du som ännu inte lämnat tillstånd att de får gå in med huvudnyckel, vi är tacksamma om du gör det snarast.
Under årsstämman så kommer ett förslag om att anta HSBs normalstadgar av 2023 års utgåva, anpassade för Brf Hagaborg.
Stadgarna i sin helhet hittar ni här: Stadgar 2023
Sammanfattning av ändringar:
2023 års normalstadgar för HSB bostadsrättsförening har samma struktur och paragrafnumrering som 2011 års normalstadgar för HSB bostadsrättsförening. Några paragrafer har dock fått annan rubrik.
Här följer en sammanställning av några av de viktigare nyheterna i 2023 års HSB normalstadgar för bostadsrättsförening jämfört med 2011 års HSB normalstadgar för bostadsrättsförening:
• § 12 Tillägg av ett stycke innebärande att påminnelseavgift och inkassoavgift även kan tas ut för det fall exempelvis överlåtelseavgift eller avgift för andrahandsupplåtelse inte betalas i rätt tid. • § 13 Tillägg innebärande att årsredovisningen även ska innehålla en kassaflödesanalys. Detta följer av ändring i årsredovisningslagen. • § 16 En skrivning har införts gällande att den kallelsetid som anges även gäller vid en extra föreningsstämma som ska behandla fråga om stadgeändring. Enligt lag gäller en längre kallelsetid vid extra föreningsstämma som ska behandla exempelvis en fråga om ändring av stadgar, men det är möjligt att i stadgar bestämma att kallelse får utfärdas senare. • § 22 En formulering har införts som innebär att om en stämmovald styrelseordförande lämnar sitt uppdrag under mandattiden så ska styrelsen inom sig välja en ny ordförande för tiden fram till nästa föreningsstämma. • § 22 Kravet att styrelsen ska utse en organisatör för studie- och fritidsverksamhet har tagits bort och ersatts av att en ansvarig för introduktion och utbildning av medlemmar ska utses. • § 29 En bestämmelse har förts in innebärande att om föreningens resultat innebär en förlust så har föreningen en skyldighet att lämna upplysning om vad förlusten innebär för bostadsrättsföreningens möjlighet att finansiera sina framtida ekonomiska åtaganden. Detta följer av ändring i årsredovisningslagen.
• § 31 och § 32 Underhålls- och reparationsansvaret för radiatorer har ändrats. Ansvaret för elradiatorer, elburen golvvärme och elburen handdukstork har lagts på bostadsrättshavaren. Bostadsrättsföreningen ansvarar för vattenburna radiatorer, vattenburen golvvärme, vattenburen handdukstork och värmeledningar i lägenheten som bostadsrättsföreningen försett lägenheten med. • § 36 Regleringen kring föreningens rätt att avhjälpa brist i lägenhet har ändrats genom ett tillägg beträffande situationer då bostadsrättshavaren utför åtgärder i strid med § 37. Detta följer av ändring i bostadsrättslagen. • § 37 Det har lagts till ytterligare två situationer beträffande åtgärder i lägenheten vilka kräver föreningens tillstånd. Därutöver har det införts ett helt nytt stycke gällande särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden och kravet på tillstånd om ett sådant värde påverkas. En formulering har lagts till innebärande att en bostadsrättshavaren som är missnöjd med styrelsens beslut kan vända sig till hyresnämnden. Dessa ändringar följer av ändring i bostadsrättslagen. • § 44 En skrivning har införts kring en ny förverkandegrund gällande situationen då en bostadsrättshavare gör ingrepp i lägenheten utan behövligt tillstånd. Detta följer av ändring i bostadsrättslagen.
Gäller endast er som använder autogiro. Från och med avgiftsavin avseende oktober månad så kommer månadsvis avisering tillämpas istället för kvartalsvis avisering som det tidigare var. Samtidigt kommer pappersavierna ersättas med digitala avier på ”Mitt Riksbyggen”, ni loggar in med bank-id på mitt.riksbyggen.se och hittar era fakturor där.
Vill ni ha pappersfakturor fortsättningsvis går det bra att anmäla detta till Riksbyggens kundtjänst på telefon 0771 860 860 så kommer ni få pappersfaktutoror i brevinkastet. Och notera att det endast gäller er som använder er av autogiro.
Sedan årsstämman har vi varit i kontakt med ett antal olika leverantörer av laddstolpar för elbilsladdning. En av leverantörerna kommer hit tisdagen den 11/10, för att svara på frågor och presentera deras alternativ på lösning.
Välkomna till vicevärdskontorets konferensrum på Tolvmansgatan 5 för information och möjlighet att ställa frågor. Ps, vi bjuder på fika.
Vi har gjort en områdesbesiktning över växtligheten i området. Det får inte finnas några växter som ligger in på fasaden utan det ska vara en luftspalt för att motverka fukt och mögel. Likväl gäller att växter inte går upp och skymmer grannars fönster eller balkonger. De som vet med sig om att växtligheten tagit överhand kan med fördel klippa ner och lämna trädgårdsavfallet i containern som kommer att vara på plats fredag 30/9 till söndag 2/10.