Styrelsen i föreningen har gjort en så kallad områdesinventering vilket betyder att man gått runt och tittat på hur området ser ut. I stort ser det bra ut men det är några saker som behöver bli bättre och det tämligen omgående.

På flera ställen har växtligheten brett ut sig mer än lovligt. Tanken är inte att buskar och mindre träd ska mer eller mindre ta överhanden. På något ställe växer de flera våningar upp på huset, på andra börjar buskarna skymma fönstren på grannlägenheterna. Känner du på dig att dina frodiga buskar och växter blivit för stora, ta och klipp ner dem så att varken grannar eller andra på området behöver reagera.

Det andra problemet som uppmärksammades är misskötseln av markiser. Tanken är inte att man ska sätta upp markiser och sedan inte sköta om dem. Flera markiser är inte tvättade och skötta under lång tid och det ser inte så roligt ut då de både kan vara svarta av sot och smuts och gröna av alger. Byt ut, gör rent eller montera ner! Om du byter tyg till dina markiser gäller bestämd färgsättning, vinröd/bordeaux – kontakta styrelsen om du är osäker.

För att ingen ska glömma bort att varken sköta växtligheten eller markiser kommer en påminnelse att lämnas i brevlådan hos de som främst berörs med en uppmaning att vidta lämpliga åtgärder. Även om du inte får en lapp i brevlådan, så rekommenderar vi att du ser över ditt ansvar, då vi kan ha missat en och annan markis och växtlighet under vår områdesinventering. Enligt föreningens stadgar ska lägenhetsinnehavaren på ett ansvarsfullt sätt sköta de här påtalade sakerna.

Vänlig hälsning Styrelsen

Sommarens Boule-cup i samarbete med KBAB.

Brf. Hagaborg tävlar mot KBAB på onsdagar i juni och augusti.

Alla välkomna att vara med, som deltagare eller stöttande publik.

Ingen föranmälan eller förkunskap krävs.

Tid: Onsdagar kl 11.00-12.00, juni och augusti (uppehåll i juli)

Plats: Boulebanan vid Tolvmansgatan 23

Den 26 augusti är det avslutning med knytkalas, ta med en bit kaka så står KBAB för kaffet.

Vid frågor kontakta KBAB:

Mia 054-540 75 39

Eva 054-540 61 43

Eva-Lotta 054-540 75 40

Tackar alla för ett bra årsmöte!

Kul att så många kunde komma, och jätte trevligt med engagerade medlemmar!

Välkomnar de nyinvalda representanterna i styrelsen; Kurt Gydemo, Björn Hallin och Annica Löfdahl Hultman

Ett stort tack för styrelsearbetet till de som avgått; Thomas Hagberg, Linnéa Rystedt och EvaBrita Svenson. Ni har gjort ett fantastiskt jobb!

Vill även rikta ett stort tack till valberedningen och det arbete ni lagt ner under året, ni gör också ett enastående jobb!

Jag har nu uppdaterat sidan Styrelsen med de nya posterna.

Det justerade protokollet från årsstämman finns att tillgå för våra medlemmar senast den 17 juni 2015, på vicevärdskontoret.

Vårens bussresa – Smakresa i Värmland 29 maj, 2015

För brf. Hagaborgs medlemmar – 200 kr, anmälan senast 18 maj.

I priset ingår: Buss, fika, besök Björkaholms Bakarstuga, Lillängens Gårdsbutik, Torfolks Gård, Tinas Glass, Lunch

Avresa Hagaborg kl.08.30, Beräknad ankomst hem kl. 18.00

Anmälan och ev. frågor: EvaBrita Svensson, tel 18 42 64

För mer information klicka här –> Bussresa 2015

Taggen skall nu fungera till:

  • entrédörr (endast ditt eget hus, om du inte har begärt ytterligare)
  • cykelrum
  • återvinning
  • barnvagnsrum
  • tvättstugor

Om du upptäcker något som inte fungerar:

Skriv ett meddelande och förklara problemet, ange namn, telefon, hus och lägenhetsnummer.

Lägg meddelandet i postlådan vid vicevärdskontoret, Tolvmansgatan 5.

Ej uthämtade beställda extra taggar kan hämtas vid vicevärdskontoret.

Onsdag den 22 April. kl. 14-15

Måndag den 27 April. kl. 18-19

Nu har aktiveringen av våra porttelefoner/lås kommit i gång. Samtliga hus beräknas vara klara denna veckan.

Den vanliga nyckeln kommer att fungera parallellt t.o.m. slutet av juli 2015.
För att undvika s.k. busringning är sökfunktionen i displayen avstängd från 22:00 till 06:00. Då får besökande själv knappa in telefonnumret till bostaden via porttelefonen. Taggen fungerar dygnet runt. Vid ev. strömavbrott går en batteri back-up in och håller systemet igång.
Porttelefonens nummer är  054-202 13 45, ett tips är att lägga in detta nummer i din telefons kontaktlista så att du enkelt kan avgöra att det är porttelefonen som ringer dig, d.v.s. en besökare som vill in.
Svara vid uppringning av porttelefon:
  • Lyft luren vid ringsignal (054-202 13 45 visas i din nummerpresentatör)
  • Tala med besökaren
  • Acceptera tillträde: Tryck * eller 5
  • Neka tillträde: Tryck #
  • Lägg på luren

För fullständig manual, klicka på länken:  Porttelefon Manual

Enligt underhållsplan kommer yttertaken på våra husbyggnader att bytas ut med start nästa vecka, v. 17.

Solsta Tak kommer att utföra arbetet och de räknar med att det kommer att ta ca 15 veckor.

Det finns en liten grupp inom föreningen som hjälps åt att hålla våra rabatter rensade och lite extra snygga. Snart börjar de med vårens arbete och ser gärna att fler kommer med i gruppen. Man gör vad man hinner och orkar, så alla som vill kan vara med.

Intresserad? Hör av dig till Eva, 18 75 71, eller Rigmor, 18 84 92 – Hus 19

Vicevärdskontoret stängt måndag 6 april, men har istället öppet tisdag 7 april kl.19-20

Önskar er alla en Glad Påsk!

004blomma

Som medlem i HSB har du tillgång till flera olika medlemserbjudanden, t.ex rabatt på TV/Telefon/Bredband-abonnemang, Vitvaror, Solskydd, Färg o Tapet m.m.

Rikstäckande erbjudanden –> Klicka här

Regionala medlemsförmåner –> Klicka här

Vi har nu satt upp nya fina tavlor med namn- våningsregister i alla trapphus.

Kontrollera gärna att ditt namn, lägenhetsnummer (LGH.NR) och skatteverksnummer (SKV.NR) är korrekt och hör av dig till vicevärden om det är något som ska ändras.

LGH.NR är HSB’s och föreningens numrering för varje lägenhet från 1-286

På senare år har Skatteverket tillkommit med numrering som används av myndigheter, SOS och Posten mfl.

Som alla har förstått så har det dragit ut på tiden med våra nya portlås. Vi var redo att sätta systemet i bruk redan i januari, men tyvärr så har vi haft problem med Bredbandsbolaget som bistår med ledningarna, vilket fördröjt det hela. Nu verkar det dock som att problemet är löst och vi räknar med att portlåsen och taggarna ska vara i bruk inom ett par veckor. Vi återkommer med information så fort vi har besked.

Ni som har beställt extra taggar, eller om du ännu inte har hämtat ut dina taggar kan göra det på vicevärdskontoret:
Torsdag 19 mars kl. 17-19

Avgift för extra taggar kommer på avgift/hyresavi. En extra tagg 130 kr, vid köp av flera samtidigt kosta de övriga 50 kr/styck.

BESTÄLLDA OCH INTE UTHÄMTADE TAGGAR

Hämtas vid vicevärdskontoret  Tolvmansgatan 5

Torsdag  26/2   14:00 – 16:00

Måndag   2/3    17:00 – 19:00

Avgiften för beställda extra-taggar kommer på nästa hyresavi.

En extra tagg kostar 130 kr.
Köper man flera samtidigt kostar de övriga 50 kr/st.

En ny revisor inom föreningen ska väljas av medlemmarna på årsstämman.

Föreningens egna revisor har till uppdrag att granska föreningen, gå igenom/granska löpande räkenskaper, inkomster och utgifter.

Du som söker uppdraget bör ha insikt och erfarenhet av redovisning och ekonomiska förhållanden.

För mer information kontakta valberedningen:
Rigmor Persson  Telefon: 054-18 84 92, e-post: rib.persson@telia.com

Styrelsen välkomnar nya grannar och medlemmar i föreningen:

Henrik Ericsson & Ann-Chatrin Olsson, Tolvmansgatan 33

Marcus Nilsson, Tolvmansgatan 37

Vicevärd, Ingela Agneblad, har semester 23 jan – 22 feb, men nås via mail, vicevard@brfhagaborg.se

Sekreterare, Linnéa Rystedt, har hand om telefonen och svarar i mån av tid, vardagar mellan kl.13-16. Hon lyssnar av meddelanden varje dag och återkommer till er snarast möjligt.

Linnéa har öppet på vicevärdskontoret måndagen den 2 februari kl.19-20.

Vid absolut akuta ärenden – HSB Jour 054 19 84 10

Brf. Hagaborg håller sin årsstämma den 27 maj, 2015

Motioner som behandlas på årsstämman ska vara styrelsen till handa senast den 28 februari

Du kan skicka in dina motioner via e-post, styrelsen@brfhagaborg.se, eller lämna dem skriftligen i brevlådan på vicevärdskontoret, Tolvmansgatan 5

Vi ser gärna att du använder denna mall för utförande av motion:

Motion mall (klicka för att ladda hem redigerbar wordfil)

Läs mer om motioner –> klicka här