Gästparkeringar

Föreningen har tre gästparkeringar, nummer 102, 103 och 104.
Parkeringarna är avgiftsbelagda. Betala via app eller SMS-parkering, se
anvisning som är uppsatt i anslutning till parkeringsplatserna.

Förbjudet att stå på gräsmattorna

Det är inte tillåtet att stå på våra gräsmattor, du kan heller inte parkera genom
att ha två hjul på gräsmattan och två hjul på asfalten, för då står du på
gräsmattan.

Parkering på gården

Det är inte tillåtet att stå parkerad inne på gården, gäller även de tillfälliga
parkeringsplatserna bakom garagen och vid Tg 25. Endast av- och på/
ilastning är tillåtet, högst 10 minuter.

Parkering på gården, som kräver parkeringstillstånd

Parkeringstillstånd ges vid t ex inflyttning, utflyttning, eller andra särskilda
tillfällen. Om skäl föreligger att stå på de tillfälliga p-platserna krävs också där
ett tillstånd. Parkeringstillstånd får du av vicevärden.

Hantverkare

Hantverkare som behöver stå inne på gården, se till att du skaffar ett
parkeringstillstånd till dem och att de ges parkeringsanvisningar enligt ovan.

Avtal APCOA Parkering

Föreningen har avtal med APCOA som sköter bevakningen av våra
gästparkeringar, och i övrigt ser till att de parkeringsanvisningar som finns
efterlevs.

Kör sakta inne på området

Det är inte tillåtet att köra fortare än 10 km/h. Respektera detta.
Nu i mörkret syns de gående väldigt dåligt. Bilarna går tyst, och de gående
hör inte ljudet från bilen. Låt oss slippa en olycka!

Styrelsen

Välkommen till TG5 på luciafirande fredagen den 13 december.
Kaffe och lussebulle finns mellan kockan 09.00-11.00 och 17.00-19.00.

Trivselkommittén och styrelsen

Från och med idag fredag 6/12 går det bra att använda p-platserna i markplan, etapp II samt i garage 43.

P-platser del II

När bilarna ställs tillbaka, del II, är platserna breddade. Det innebär att du inte kan ställa dig i en ”gammal” målad p-ruta. Då kommer inte grannens bil att få plats. Utgå från det nya p- plats numret som är en provisorisk märkning.

Vi kan inte asfaltera och göra nya målningar för p-rutan förrän till våren.

Etapp I har fått sina p-platser nummermärkta. utom platserna  1-18 som kommer att få sina nummerskyltar uppsatta till våren, då ett så kallat avbärarräcke kommer upp.

Motorvärmare, Laddstolpar och Belysning kommer att vara igång någon gång under kommande vecka.

Ni som undrar vilken P-Plats ni fått kan titta på kartan som sitter på dörren till vicevärdskontoret. 

Från och med imorgon lördag 7/12 är det inte tillåtet att stå parkerad inne på gården.

För dig som bara vill se bilderna från presentationen, klicka här: Presentation exkl. anteckningar

För dig som både vill se bilderna från presentationen och läsa en sammanfattning av allt som sades till varje bild, se PDF:en i slutet på det här inlägget eller klicka här: Presentation inkl. anteckningar

Avgiftshöjningar 2025

Under informationsmötet nämndes det bl.a. att det kommer att ske vissa avgiftshöjningar från och med 2025. Här är de nya avgifterna:

Frågor och svar från informationsmötet

Fråga: Hur vet man om man berörs av felen som observerades i samband med OVK?
Vicevärden kommer att skicka ut ett brev till de som berörs där det framgår vad som är fel.

Fråga: Kommer lönnen utanför TG11 att få vara kvar?
Det får vi se. Vi vet inte det idag. Det kan eventuellt bli aktuellt med att ta ner och/eller beskära något/några fler träd då de har blivit för stora. Styrelsen kommer att rådfråga arborist och diskutera ärendet innan eventuell åtgärd sker. Ett möjligt alternativ är att ersätta något/några träd med mer underhållsfria träd.

Fråga: Hur ser kostnadsbilden ut för arbetet med breddning av parkeringsplatserna?
Vi har hittills upparbetat ca 1 miljon för kontraktsarbetet . Sen har vi tilläggskostnader för t.ex. belysningsfundament osv á ca 500 000 kr. Projektet går så pass bra att det troligtvis jämnar ut sig i slutet ändå. Så tilläggen kommer nog att täckas in i ordinarie budget.

Fråga: Vad kommer det att bli för motorvärmare på parkeringsplatserna? Blir det modernare varianter som man kan styra från telefonen?
Nej, motorvärmarna kommer vara samma som tidigare. Däremot har vi lagt till kanaler så att vi i framtiden kan bygga laddplatser utan att behöva dra upp asfalten.

Fråga: Hur går det med fönsterarbetet?’
Vicevärden håller kontakten med inblandade parter. Vi är lovade ett garantijobb så vi får bara hålla ut. Tanken var att vi skulle ha kommit igång i september men vi har egentligen inte kommit igång på riktigt förrän nu. De började med hus 1 och är nu på hus 7. Vi kommer att bryta arbetet den 1 december och så får de komma tillbaka igen när det har hunnit bli varmare ute (dels för att det är bättre att sätta lister när det är varmare ute)
Det kommer att bli en 5-årsbesiktning där de går runt och kontrollerar om jobbet som utförts har varit bra. När det kontrolleras nästa gång kommer det förmodligen att ske i form av stickprov.

FRÅGA: Vilka planer finns det för en gemensamhetslokal?
Vi har en arkitekt på Tengbom som tittar på det här med utrymmesbehov för våra ekonomibyggnader på TG5, TG21 och TG27.

Ett förslag som tagits fram är t.ex. att:

  • Skapa en samlingslokal/mötesrum/matsal med plats för upp till ca 20 personer där det finns en vikvägg som kan dela rummet i två delar.
  • Dela upp en av tvättstugorna i två delar så att det blir två tvättstugor i samma byggnad. Totalt fortfarande tre tvättstugor på området.
  • Eventuellt utöka med ytterligare ett övernattningsrum
  • Eventuellt en snickerilokal.

Detta är fortfarande bara ett förslag. Inget har beslutats ännu.

FRÅGA: Hur mycket breddades parkeringarna?
De breddades med 2dm. Från 2,3m till 2,5m.

Presentation inkl. anteckningar

Välkommen till informationsträff på Trygghetsboendet Hagaborg 2024-11-27 kl. 18.00-20.00. För kallelse och dagordning, se tidigare inlägg här: MEDLEMSMÖTE ONSDAGEN DEN 27 NOVEMBER

För att anmäla dig till informationsmötet 2024-11-27, vänligen fyll i dina uppgifter nedan (namn, adress, lägenhetsnummer, om du önskar fika samt om du har några allergier) och klicka därefter på ”Skicka in anmälan”. Om du anmäler fler personer än dig själv, vänligen ange detta i meddelandefältet nedan.

När du har klickat på ”Skicka in anmälan” och texten ”Tack för din anmälan!” visas i en ruta med grön ram så har vi tagit emot din anmälan. Upplever du problem med formuläret och/eller har några andra frågor, skicka ett mejl till styrelsen@brfhagaborg.se.

OBS! För att skicka in formuläret behöver du visa att du inte är en robot. Det gör du genom att svara på mattefrågan längre ner. Du måste svara rätt för att det ska gå att skicka in din anmälan.

Om du inte kan använda formuläret nedan och vill anmäla dig via e-post istället, vänligen ange ”Anmälan Brf Hagaborg informationsmöte 2024-11-27” i ämnesraden och inkludera följande rader i ditt mejl.

  • Antal personer:
  • Namn:
  • Adress:
  • Lägenhetsnummer (föreningens):
  • Lägenhetsnummer (lantmäteriets):
  • E-post:
  • Önskas fika?
  • Allergier:
  • Ev. meddelande:

Anmälningsformulär

    Vill du/ni ha fika?
    Föreningen bjuder.
    JaNej

    Välkommen till informationsträff

    När: 2024-11-27

    Var: Trygghetsboendet Hagaborg

    Tid: 18.00-20.00

    Dagordning

    • Budget
    • Pågående projekt:
      • Parkeringsplatserna
      • Fogning av fasaderna
      • Ny styr- och reglerutrustning
    • Kommande projekt
      • Modernisering hissar
      • Trappuppgångar
      • Cykelrum
      • Motion om samlingsrum
    • Krishantering/hållbarhet

    Föreningen bjuder på fika.
    Styrelsen

    Tack alla som på ett så smidigt sätt flyttade både ut och in bilar i går eftermiddag/kväll.
    Det var snabba puckar som gällde, men ni fixade det.

    Ny tillfällig in och utfart

    Nu kör alla in och ut från parkeringen längst ner mot vändplan på Tolvmansgatan. Det gäller även er som ska upp på garagetaket.

    Respektera 10 km/h.

    Återvinningen

    För att ta sig till återvinningen måste man gå bakom garagen. Försiktighet råder för det är samtidigt en arbetsplats där med att bredda p-platserna mitt emot återvinningen. Gå längs med huset.

    Etapp I, markplan, flyttar tillbaka sin bilar

    Tillfälligt har alla fått ställa sig ungefär där du stod innan.
    Så snart numreringen är gjord är det klart för att ställa sig på sin ordinarie p- plats. RB kommer att skicka ut hänvisning på plats, men det kan ta några dagar.

    Du kan redan nu få veta vilket nummer du har på din ”nya” p-plats.
    En lista sätts upp på dörren till vicevärdens kontor som anger namn och p- plats nr.
    Du kan även mejla styrelsen@brfhagaborg.se så kommer vi att svara på ditt mejl med vilket numer du har fått på din p-plats.

    Numreringarna 1- osv börjar vid vändplan Tolvmansgatan och går rad upp och rad ner.

    Etapp II, markplan

    Bilarna är redan flyttade. Berör dig som tidigare hade p-plats 1-70, och du som hade plats 71-72 och plats 166-176 berörs även denna etapp.

    Och du som har bilen i garage nr 43 måste flytta ut bilen.

    Du som är berörd, (etapp II) kan parkera på de tillfälliga p-platserna, bakom garagen

    • Tg 23/25 vid gamla lekparken
    • Inne på gården, men tänk på så du inte blockerar för utryckningsfordon och
      de entreprenörer som jobbar inne på området.
    • tvärgator i närområdet

    (observera att det endast gäller de som berörs av etapp II, för oss andra är det inte OK att parkera inne på gården)

    Om det går, undvik att parkera på gräsmattorna. De börjar bli sönderkörda.

    Styrelsen och vicevärden

    Ny styr- och reglerutrustning installeras i våra undercentraler. Avtal tecknas med Karlstad Energi.

    Nya inomhusgivare kommer att monteras i 80 lägenheter. Lägenheterna är ”utvalda” av Karlstad Energi.

    Referensvärden hämtas från varje lägenhet via de nyinstallerade inomhusgivarna. Data hämtas trådlöst via Stadsnätet.
    Det överordnade kontrollsystemet förbereder styr-och reglerutrustningen vid fjärrvärmeundercentralen för att värmeleverans till byggnaderna sker efter behov.
    Uppvärmningskostnaderna kan minskas med ca 8% till 13% årsbasis. Anläggningen kommer att fjärrstyras av de personer som styrelsen har utsett.

    Karlstad Energi har meddelat de 80 berörda lägenhetsinnehavarna när de kommer och installerar inomhusgivarna.

    Det kan vara lite kallt i vissa lägenheter men det bli bättre när inomhusgivarna är installerade och vi kan justera utifrån det.

    Styrelsen

    Du som har fått en tilldelad parkeringsplats

    Numreringarna är inte gjorda, klart måndag nästa vecka. Då får du ett meddelande om vilken p-plats (nummer) som du tilldelats.

    Gäller dig som hade p-plats 73-165 första delen markplan.
    Idag klockan 16.00 kan nästan alla som tillhör första delen, (plats 73-165 flytta tillbaka sin bil till parkeringen.
    Ställ dig ungefär där du stod innan.
    Ni som har tilldelats en plats men först kan ta den i bruk vid nästa påsläpp ska ha fått ett meddelande från vicevärden om detta.

    Du som står i garage 45 och 47 kan nu flytta tillbaka din bil in i garaget.

    Du som ska flytta din bil till en tillfällig plats, etapp II markplan

    Gäller dig som har p-plats 1-70
    Du som har p-plats 71-72 och plats nr 166-176 måste fortsätta att stå på tillfälliga platser.
    Du som står i garage 43.

    Arbetet påbörjas i morgon onsdag 13/11 klockan 07.00. Då ska bilarna från p- platserna nr 1-70 , 71-72 och 166-176 vara avlägsnade från parkeringsplatsen och ställas på hänvisade platser nedan.

    Tillfälliga p-platser

    • bakomgaragen
    • vidTg23/25, gamla lekplatsen
    • inne på gården, obs att på fredag fm får du inte stå framför soprummet.
    • någon av de närliggande tvärgatorna

    OBSERVERA att nu är det inte tillåtet att stå

    • Vid fritidsgården Karlstad kommun
    • Gästparkeringarna

    Styrelsen och vicevärden

    Ta en titt på den digitala versionen redan nu

    Vecka 47 påbörjar MSB utskicket av en ny version av broschyren Om krisen eller kriget kommer. Redan nu kan man ta del av den digitala versionen.

    Från och med den 18 november skickar MSB ut en ny version av broschyren Om krisen eller kriget kommer. Broschyren kommer att nå samtliga hushåll i Sverige. Det skickas ut drygt fem miljoner exemplar och utskicket pågår under två veckor. Redan nu presenterar MSB den digitala versionen.

    – Den tryckta versionen av broschyren börjar skickas ut under vecka 47 och utskicket pågår under två veckor. Vi presenterar den digitalt redan nu. Syftet är att skapa igenkänning så att alla håller utkik efter broschyren när den kommer och vet att det är viktigt att läsa den, följa råden och spara den, säger Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör på MSB.

    Större fokus på beredskap för krig

    Den nya broschyren tar upp fler områden än den tidigare från 2018 och har större fokus på vår beredskap för krig. Den ger konkreta råd om hur man kan förbereda sig för både kris och krig och hur man ska agera om något allvarligt händer.

    – Broschyren ska bidra till att öka befolkningens motståndskraft och förmåga att hantera kris och krig. Ambitionen är att den ska vara lättillgänglig och ett konkret stöd till alla som bor i Sverige. I kris och krig behöver vi hålla ihop och ta tillvara på vår samlade styrka, säger Charlotte Petri Gornitzka.

    Övriga versioner av broschyren

    Den digitala versionen släpps på svenska men är även anpassad för att kunna få uppläst. När den tryckta broschyren lanseras 18 november kommer den att finnas tillgänglig på flera språk. Den översätts till engelska, arabiska, persiska/farsi, ukrainska, polska, somaliska, finska, meänkieli, romska arli, nordsamiska och sydsamiska. Den kommer även att finns på lätt svenska, inläst på svenska och engelska, teckenspråkstolkad, i punktskrift och i en kort filmad version.

    Varför skickar MSB ut en ny broschyr?

    Säkerheten i vår omvärld har försämrats sedan den förra broschyren gavs ut 2018. Därför fick MSB i våras regeringens uppdrag att ta fram en ny broschyr. Det råder krig i vårt närområde. Cyberattacker liksom falsk och vilseledande information riktas mot Sverige. Dessutom är Sverige en allierad i Nato, vilket innebär historiska förändringar för svensk säkerhetspolitik och vårt totalförsvar.

    Till broschyren Om krisen eller kriget kommer

    Källa text och bild: MSB
    https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2024/oktober/ny-broschyr-om-krisen-eller-kriget-kommer–ta-en-titt-pa-den-digitala-versionen-redan-nu/

    Informationsmöte

    Välkommen till informationsmöte 2024-11-27, kl 18.00 – ca 19.30.
    Vi kommer att vara på Trygghetsboendet Hagaborg där vi kommer att informera om

    • Pågående projekt och kommande projekt/underhåll
    • Budget
    • Krishantering/hållbarhet

    Små träd blir stora

    Träden på området har växt och blivit stora. Något/några träd står och piskar mot balkonger och fasader, några träd gör det svårarbetet för de som utför vår trädskötsel och en del grenar slår i taket på bilarna som kör igenom området. Beslut har tagits om att ta bort tre träd. Det är de två som står mellan parkeringen och hus Tg3 samt den stor lönnen som står utanför Tg13. Vidare kommer träd att beskäras/klippas ur av arborist.

    När träden mot parkeringen tas bort frigörs yta som ger utrymme för ytterligare parkeringsyta.

    Breddning av parkeringsplatserna

    De gamla parkeringsplatserna 71-175 med dess ägare beräknas kunna flytta till sina nya platser i mitten av november. Så långt det är möjligt kommer er nya parkeringsplats att finnas i närheten av där du står i dag. Nya kontrakt tecknas. Kantplatser och andra önskemål kan inte tillgodoses. De nya platserna mäter 2.50 m.

    Vicevärden informerar om när och hur ni flyttar bilar och när det är aktuellt. Del II på marken påbörjas under november.
    Arbetet med p-platserna på garaget kommer att senareläggas till våren 2025.

    Fasadtätning

    Arbetet löper på och arbetet med fasadtätningen beräknas vara klart innan årets slut. Arbetet med att laga marksocklarna flyttas fram till våren som ger gynnsammare väderförhållanden för arbetet.

    Styrelsen

    Fler bilar måste flytta på sig……

    Även du som står i garage nr 45 och 47 måste flytta ut din bil innan onsdag morgon.

    Onsdag morgon den 16/10 kl 0700 drar arbetet i gång med breddning av några av p-platserna i markplan. För att maskiner med mera ska komma fram måste även du som har plats i garage nr 45 och 47 flytta ut din bil.

    Berörda bilar som ska flyttas denna omgång är
    Platserna 71-175 i markplan samt
    Bilarna i garage 45 och 47 måste ställa sina bilar på tillfälliga p-platser.

    Detta innebär, att ni som är berörda kan fr o m tisdag kväll 15/10 kl 17.00 stå på nedanstående platser.

    Platser som kan användas är

    • Besöksparkeringarna
    • Tillfälliga p-platserna bakom garagen och vid gamla lekplatsen Tg 23/25 –
    • Övrig åtkomlig plats inne på gården
    • samt att Karlstad kommun har givit tillstånd för 5 platser bakom
      ungdomsgården på höger sida (Observera att det bara är 5 platser)

    Så snart vi har ny information kommer vi att uppdatera er.

    Vicevärden

    Breddning av parkeringsplatserna

    Maskinerna rullar in på området. Arbetet med breddningen av p-platserna börjar måndagen den 14/10 med tillfälliga p-platser. Därefter kommer arbetet att ske i tre etapper. Etapp I plats nr 71-176, Etapp II plats nr 1-70, Etapp III garagetaket. 

    När du parkerar, tänk då på att du inte hindrar utryckningsfordon från att ta sig fram. Även Eskilstuna Byggfog måste komma fram med sina skyliftar.

    Respektera avspärrningarna som sätts upp vid varje etapp.

    Vi kan inte garantera tillfälliga p-platser till alla, utan först till kvarn gäller. Det kommer att bli trångt och vi visar hänsyn till varandra.

    Tillfälliga p-platser

    14-16 oktober påbörjas etableringen av tillfälliga p-platser inne på området. Du kommer att kunna parkera tillfälligt:

    • bakom garagen
    • vid Tg23/25, gamla lekplatsen
    • gästparkeringarna, gäller under etapp I
    • samt inne på gården, obs att på fredagar på fm får du inte stå framför soprummet.

    Etapp I

    Arbetet påbörjas torsdagen den 17/10 klockan 07.00. Då ska bilarna från 

    p-platserna nr 71-176 vara avlägsnade.

    Etapp II och III

    Information om tider mm kommer senare.

    Fogning av fasaderna

    Arbetet med fogning av fasaderna löper på bra. Respektera avspärrningarna som Eskilstuna Byggfog sätter upp. 

    Det är inte tillåtet att gå under skyliften.

    Styrelsen och vicevärden

    Garantijobb fönster, gäller inte terassvåningarna
    Arbetet med fönstren kommer i gång på måndag 23/9 i Tg1 och beräknas pågå under hösten. Actab Service utför arbetet åt Snidex/Mockfjärd. De afficierar, på anslagstavlan i respektive hus, när de kommer till ”ditt” hus.

    Obligatorisk ventilationskontroll, OKV
    OVK utförs i våra lägenheter och i tvättstugorna. Arbetet beräknas till 2 v med start 1/10. Arbetet utförs av Höij ́s Ventilations AB. De kommer att affischera när det är dags, så håll koll i trapphuset när de kommer till dig. I plan- och bygglagstiftningen finns bestämmelser om obligatorisk funktionskontroll av ventilationssystem i byggnader.

    Breddning av p-platserna
    Arbetet startar måndagen den 30 /9 då vi börjar med att anlägga en provisorisk p-plats bakom garagen. Arbetet görs sen i tre etapper, först garagetaket, och därefter två etapper i markplan. Vi kan inte garantera att alla som berörs av breddningen kommer att kunna erbjudas en tillfällig p-plats, utan det blir först till kvarn som gäller. Mer info och tidplan kommer inom kort.

    Container
    Container för trädgårdsavfall finns utanför Tg1 under helgen 11-13/10.

    Höjning hyran av övernattningsrummet
    Fr o m 1/10 kostar rummet 300:- kronor/natt. En höjning med 50:-/natt.

    Sluttvättat åt/för andra än lägenhetsinnehavaren
    Vi vill påminna om att det inte är tillåtet att använda våra gemensamma tvättstugor för att tvätta åt andra. Och att alla städar efter sig.

    Avfallsrummet
    Det är ett problem att några slänger/ställer en massa skräp i vårt gemensamma avfallsrum som ska till kommunens återvinningscentral. Du ombeds att omedelbart ta rätt på detta och köra det till av kommunen anvisad plats på någon av kommunens återvinningscentraler.

    Styrelsen

    Snart dax för Snidex att ta sig an våra fönster. Vi återkommer med startdatum inom kort. Terassvåningarna berörs ej.

    Du som ännu inte lämnat in godkännande att använda huvudnyckel, tacksam om du gör det nu.

    Du som inte önskar att huvudnyckel används, – det ligger på ditt ansvar att entreprenören tar sig in till dig enligt det tidsschema som de kommer att affischera om.

    Styrelsen

    Onsdagen den 4 september på fm, klockan 07.00-13.00 kommer HSB att sopa i garagen. Tacksam om bilarna är parkerade ute under denna tid.

    Fr.o.m tisdagen den 3 september klockan 17.00 t.o.m onsdagen den 4 september klockan 19.00 är det tillåtet att stå på våra gästparkeringar och inne på gården

    Tänk på så du inte blockerar inne på gården för utryckningsfordon, och för Eskilstuna Byggfog som behöver komma fram med sina liftar.

    Parkeringsbolaget APCOA o Eskilstuna Byggfog är informerade.

    Styrelsen

    Porttelefonen fungerar igen TG1.

    Utebliven tömning TG35 i fredags, dörren till soprummet var blockerat, 08.23 var de där. Tänk på att inte ha bilar parkerade utanför soprummet fredagar.

    Ingen extratömning, nästa tömning fredag.

    Tömning pappersförpackningar missades i torsdags, anmält och bil skulle komma. Tyvärr kom ingen. Tömning blir nu på fredag.

    Det börjar bli fullt i plaståtervinningen, töms i morgon torsdag.

    Styrelsen

    Fasadtätningen börjar på måndag

    Eskilstuna Byggfog påbörjar arbetet med fasadtätningen av våra hus nu på måndag den 12/8. De börjar på Tg 1, 3, 5 osv. Arbetet beräknas ta 17-18 veckor. Mer info om projektet, se tidigare info från 17/6.

    De skyliftar som kommer att användas kommer att stå parkerade bakom garagen när de inte används. Många har säkert sett att de redan är uppställda.

    Fönstergaranti, spruckna krackelerade lister

    Snidex har varit här o tittat på några av våra fönster som har spruckna lister. De har för avsikt att åtgärda detta i höst. Snidex återkommer till föreningen med mer info om hur arbetet kommer att läggas upp och med en tidplan. Det är många lägenheter/fönster som är utsatta. Det är Actab Service som kommer att utföra arbetet.

    I dagarna kommer ett formulär med förfrågan om att gå in i era lägenheter med huvudnyckel att skickas ut. Vi ber er att snarast möjligt besvara den. För att arbetet ska löpa på smidigt behöver entreprenören ta sig in lägenheterna om ni inte skulle vara hemma när de kommer.

    Vänligen,

    Styrelsen

    Nytt avtal utemiljö/städ – Nu är det klart

    Brf Hagaborg har skrivit ett 3-årigt avtal med HSB Värmland om att sköta utemiljön och städning på vårt område. Avtalet gäller fr o m 1 juli 2024.

    Avtalet med Riksbyggen gick ut 30/4. Riksbyggen har under dessa två månader skött diverse uppdrag löpande, som t ex gräsklippning och städ.

    En del skötsel kommer att släpa efter, men det får vi leva med denna sommar. Det blir ingen större skötsel t ex i rabatterna intill fasaderna eftersom vi kommer att behöva ta bort växtlighet intill huskropparna, som ska vara gjort innan arbetet med fasadtätningen drar igång.

    HSB är taggade att ta hand om vårt område på bästa sätt.

    Jour

    Jourverksamheten går också över till HSB Värmland.

    Vid akuta ärenden ring HSB 054-19 84 10 dygnet runt.

    I övrigt som tidigare, felanmälan görs till felanmalan@brfhagaborg.se eller direkt till vicevärden på vicevard@brfhagaborg.se

    Vissa tjänster kan ni köpa av HSB, och det kan ni göra via felanmälan på telefon 054-19 84 10, som har öppet vardagar mellan klockan 08:00-15:00, lunch 12:00-13:00. Dessa tjänster är ni betalningsansvariga för. 

    Semestertider och kontakt vicevärdskontoret i sommar

    Vicevärdskontoret har stängt tisdagar fr o m 9 juli och öppnar igen tisdagen den 3 september. 

    Telefontid torsdagar mellan klockan 10.00-12.00, på telefon 070-305 13 31.

    Felanmälan som vanligt på vicevard@brfhagaborg.se

    Behöver du vicevärdens tjänster och eller har frågor: mejla som vanligt vicevard@brfhagaborg.se  – Var ute i god tid – handläggningen under sommaren kan ta lite längre tid än vanligt.

    Med önskan om en trevlig sommar.

    Styrelsen och vicevärden

    I höst kommer föreningens 17 hus att genomgå fasadtätning. Tätningslisterna mellan husblocken har släppt på vissa delar och nya tätningar ska göras. Fasadtätningen ligger med i underhållsplanen.

    Eskilstuna Byggfog är ansvarig entreprenör.
    Arbetet beräknas ta ca 17-18 veckor med start v.33, måndagen den 12 augusti. Arbetet kommer att utföras av två (ibland tre) personer. 
    De kommer att arbeta måndag-torsdag 07:00-19:00. Det kommer att bli en del störningsjobb pga slipning. Arbete som kan uppfattas som störande utförs inte mellan 07:00-07:30 och 18:30-19:00.

    Åtgärder som behöver vidtas av dig som lägenhetsinnehavare inför starten av fasadtätningen
    All växtlighet som finns intill fasaderna måste tas bort. Det ska vara fritt 1 m ut från huskroppen.
    Den växtlighet som inte har tagits bort av respektive lägenhetsinnehavare i markplan – senast den 15 juli – kommer föreningen att anlita en entreprenör för att ta bort. En kostnad för detta kan komma att debiteras er.
    Altanerna kan dock fortsatt ha växtlighet längs med långsidan av altanen.
    Häckar och annan växtlighet får inte överstiga 2 m. Det åligger respektive ägare att följa denna regel. 

    I fortsättningen kommer det inte att vara tillåtet att plantera växter intill husväggen. Det kommer att läggas plattor eller sås gräsmatta intill huskroppen när arbetet med fasadtätningen är klart.

    Detta är ett stort, omfattande och kostsamt arbete som föreningen genomför för att våra hus ska bli täta och därmed eliminera risken för fuktskador. När fasadtätningen är slutförd hoppas vi kunna genomföra fasadtvätt.

    Vi hoppas att ni har förståelse och överseende med eventuellt störningsarbete som uppkommer i samband med fasadtätningen.  

    Styrelsen