Låsöppning och Porttelefon

Porttelefon

Vid entrén sitter en porttelefon. Det är på den dina besökare ringer upp dig för att bli insläppta och det är även porttelefonen som du använder för att låsa upp entréporten.

Besökande söker upp ditt namn i displayen och ringer upp ditt förprogrammerade telefonnummer. Kan kopplas till både mobil och fast telefon. Kan kopplas till fler telefonnummer i samma hushåll.

För att undvika s.k. busringning är sökfunktionen i displayen avstängd från 22:00 till 06:00. Då får besökande själv knappa in telefonnumret till dig via porttelefonen. Taggen fungerar dygnet runt. Vid ev. strömavbrott går batteri back-up in och håller systemet igång.

Porttelefonens nummer är 054-202 13 45, ett tips är att lägga in detta nummer i din telefons kontaktlista så att du enkelt kan avgöra att det är porttelefonen som ringer dig, dvs. en besökare som vill in.

Svara vid uppringning av porttelefon:

  • Lyft luren vid ringsignal (054-202 13 45 visas i din nummerpresentatör)
  • Tala med besökaren
  • Acceptera tillträde: Tryck * eller 5
  • Neka tillträde: Tryck #
  • Lägg på luren
Om du har tappat bort din tagg (nyckelbricka) till entrén/porten skall det anmälas till vicevärden omedelbart, så att den kan spärras.
Uppge bara vilken färg den har. Hittas den igen kan den åter aktiveras.
Detta medför ingen kostnad för medlemmen.

Avgiften för beställda extra-taggar kommer på nästa månadsavgift för bostaden. Extra tagg kostar 70 kr styck.

429-3-a2400

 Manual för porttelefon – portlås: Porttelefon Manual

 

Tappat nycklarna till lägenheten?
Bara lugn, Securitas har en huvudnyckel.
Securitas innehar en huvudnyckel som passar till alla lägenhetsdörrar.

Om ni tappat era nycklar, eller låst er ute, kan ni kontakta Securitas så kan de hjälpa er att, mot avgift, låsa upp lägenheten med huvudnyckel.

En låsöppning sker emot uppvisande av giltig legitimation samt kontant betalning på plats.

Securitas utryckningstjänst har tel.  010-470 57 32