Här kommer en liten påminnelse till er om att kontrollera era brandvarnare. Alltid bra att se över att de fungerar och ev. byta batterierna.

En tumregel jag själv har är att byta batterierna i brandvarnaren en gång om året i samband med första advent då vår fina julgran på området tänds och lyser upp i vintermörkret.

Härligt med levande ljus, men denna tiden är det extra viktigt att vi alla tänker oss för och kommer i håg att blåsa ut ljusen! Viktigt också att vara sparsam med, eller helst helt undvika träljusstakar, ljusmanschetter och annat som lätt tar eld om man inte är försiktig. Allt det här vet ni ju redan förstås, men det kan vara bra att bli påmind ibland. Besök från brandkåren är det sista vi vill ha så här i juletid. Önskar er alla en trevlig första advent!

Behöver du hjälp med att kontrollera och/eller byta batterier i din brandvarnare? Ring mig (Petra), så kommer jag och hjälper dig.

Petra telefon: 054-18 99 77, mobil: 0738-41 52 53

En nyckelknippa upphittad vid sopsorteringen bfr.Hagaborg (vid parkeringen)

Återfås mot beskrivning hos vicevärd, Ingela Agneblad. Tel. 070-824 43 35

Efter mångas önskemål att få en rättvis plats i cykelförråden så har styrelsen beslutat att ta bort mellanväggen i förråden, vilket kommer att skapa mera plats för våra cyklar.

Styrelsen håller även på att undersöka olika lösningar för bättre belysning i cykelförråden.

Enligt riksdagsbeslut den 1 juni 2012 skall alla som tänker sälja sin bostadsrätt kunna visa upp en energideklaration. Denna deklaration skall visa upp husets energiprestanda (kilowattimmar per kvadratmeter och år) samt anges vid annonsering. Energideklarationen ska vara gjord innan en bostad säljs och den ska visas för spekulanter. Energideklarationen ska överlämnas till en ny ägare när en byggnad, eller en del av byggnad, säljs.

Det är säljarens ansvar att visa energideklarationen i sin helhet för spekulanter. Det är dock byggnadens ägare som ansvarar för att en energideklaration upprättas. Det betyder att när en lägenhet i en bostadsrättsförening säljs är det föreningen som ansvarar för att det finns en energideklaration upprättad hos Boverket, men det är säljaren som ansvarar för att energideklarationen i sin helhet visas för spekulanterna. Säljaren ansvarar också för att energiprestanda anges vid annonsering.

Brf. Hagaborg har upprättat energideklaration för samtliga byggnader på området, 2008  – giltig i 10 år. Du, som säljare av din bostadsrätt (eller din mäklare) beställer energideklarationen gällande ditt hus genom Boverket.

För mer information: Boverkets hemsida

Ladda upp/visa:  Energideklaration

 

 

Lågenergilampor och lysrör innehåller bland annat det hälso- och miljöfarliga ämnet kvicksilver. Då många har gått över till lågenergilampor vill vi upplysa om att när en sådan lampa går sönder gäller följande rekommendationer:

Samla upp lampresterna med till exempel en bit styvt papper eller kartong och lägg dem i en glasburk med lock. Torka därefter golvet med en fuktig trasa. Lägg sedan även trasan i glasburken, stäng burken och märk den, till exempel med texten ”kan innehålla kvicksilver från en lågenergilampa”. Lämna burken till returhantering som är avsedd för farligt avfall.

Använd inte dammsugare. Det finns en risk för att dammsugaren ytterligare förångar och sprider kvicksilvret i luften. Av försiktighetsskäl tvätta även händerna och vädra i ca 30 minuter.

Obs! LED-lampor innehåller inte kvicksilver.

För mer information: Kemikalieinspektionen

Påminnelse om städning av cykelförråd!

Onsdagen den 10 oktober kommer vi att rensa och städa i cykelförråden.

Vi ber er därför att märka era cyklar med ert lägenhetsnummer. Omärkta cyklar kommer att tas om hand och ställas undan i beslut av polisen.

Vi ber er också att ta bort de övriga saker som tillhör er från cykelförråden, annars kommer de att föras till återvinningscentralen.

Den 27 september hade vi styrelsemöte, här är några av sakerna som diskuterades och beslutades:

Låscylindrar:  Ordförande Rolf Westin och Ingela Agneblad informerade om att med de låscylinderar, som finns idag i portarna, går det inte att tillverka nya nycklar till eftersom de är för gamla. Då många av lägenhetsinnehavarna har skaffat nya lås till lägenheterna kommer hantverkarna inte in med huvudnyckel och det ställer till problem. Vicevärden Ingela Agneblad har talat med HSB, som varit på mässa angående ett nytt system för portlåsning och föreslog att vi inbjuder HSB för information om låssystem till nästa sammanträde.

Trädfällning: En förfrågan hade inkommit från hus nr 1 angående borttagning av ett Paradisäppelträd, som förorenar både uteplats och promenadväg. Styrelsen föreslog att trädet fälls och att ge ordföranden Rolf Westin i uppdrag att kontakta Värmlands Fastighetsservice angående nedtagning av trädet.

Parkeringstillstånd: Det är upp till varje lägenhetsinnehavare att ta kontakt med vicevärden för ett parkeringstillstånd inom området om man behöver parkera längre än max-tiden på 15 min. Detta gäller även för de firmabilar, byggfirmor etc. som utför arbete på området. Om en lägenhetsinnehavare har anlitat en firma som behöver parkera inom området så ska ett parkeringstillstånd införskaffas hos vicevärden. Tillståndet kan utföras timvis, dagsvis, vecko- eller månadsvis, beroende på önskat behov. Utan tillstånd riskerar fordonet parkeringsböter.

Torktumlare: Ny torktumlare installeras i tvättstuga nr 5, den 5 oktober. Mangel: Utbytt mangel i tvättstuga 21 p.g.a. motorfel.

Ventiler/vattenrör: Efter påringning angående felaktiga/läckande ventiler har Markaryd som levererat dessa upptäckt ett fabrikationsfel på ventilerna. NVS kommer att gå igenom alla lägenheter och byta ut ventilerna utan kostnad för brf Hagaborg, kostnaden tas av Markaryd.

Parkering Karlstad kommun: I tidigare skrivelse efterlyste Vård- och omsorgsenheten en parkeringsplats för deras bilar, då det är svårt att parkera inom området. Ordföranden Rolf Westin hade undersökt frågan och la fram förslag att en parkeringsplats görs strax före vändplanen mellan hus 37 och 39 som markeras med märkning att platsen endas är för Karlstad kommuns hemtjänst. Styrelsen diskuterade frågan och föreslog att vicevärd Ingela Agneblad tar kontakt med Karlstads kommun om skyltning av platsen.

Nästa möte äger rum den 25 oktober 2012  kl 18.00

Nu är den nya mangeln som  inte fungerad p.g.a. maskinfel, utbytt och installerad i tvättstuga nr 21.

Hoppas nu att den här ska fungera utan problem!

Nu har den nya foldern ”Välkommen till bfr. Hagaborg” kommit med uppdaterad information och ”bra att veta saker”.

Den kommer att delas ut till samtliga hushåll i föreningen. (Om du inte redan har fått den i din brevlåda så är den på gång under de närmsta dagarna.)

Foldern finns även här på hemsidan om du vill ladda hem den själv.

Ladda hem pdf. klicka på länken:  FolderHagaborg2012

Styrelsen välkomnar nya grannar och medlemmar i föreningen:

Jenny Kjellén, Tolvmansgatan 25

Ann-Marie och Göran Backlund, Tolvmansgatan 33

Eva Karlsson, Tolvmansgatan 9

Mats Gustafsson, Tolvmansgatan 37

Från Karlstad kommuns hemsida:

Lagmansgatan – ny gång- och cykelväg

Lagmansgatan har tidigare varit väldigt bred vilket gör att många kör för fort på den här sträckan. För att öka trafiksäkerheten kommer vi att bygga en gång- och cykelväg längs hela sträckan och därmed binda ihop cykelstråket som fortsätter i båda ändar av Lagmansgatan. På det här sättet får gående och cyklister mer utrymme att röra sig på och vår förhoppning är att bilisterna kommer att hålla lägre hastighet. Gatan kommer att bli smalare vilket gör det svårare att få plats med både parkerade bilar och mötande trafik. Vår ambition är dock att behålla gatuparkeringarna längs Lagmansgatan eftersom vi vet att de nyttjas av boende och verksamheter. Parkerade bilar kan dessutom bidra till en lägre hastighet. Vi får dock utvärdera situationen när allt klart och vi ser hur trafiksituationen blir.

Ny cirkulationsplats

Vi kommer även att bygga en cirkulationsplats vid korsningen Lagmansgatan/Rådmansgatan för att underlätta trafikflödet. Den här rondellen kommer att vara upphöjd för att samtidigt hålla hastigheten nere bland bilister och därmed ge boende och elever på väg till Norrstrandskolan en säkrare utemiljö.

I samband med det här arbetet kommer vi även att byta vatten- och avloppsledningarna i området men detta ska inte påverka vattenförsörjningen.

Arbetet pågår maj-oktober

Arbetet börjar i slutet av maj och beräknas bli klart i oktober i år. För att minimera störningar kommer vi att ta ett kvarter i taget. Vi börjar vid korsningen Lagmansgatan/Norra allén och rör oss söderut. Varje kvarter räknar vi med kommer att ta 4-6 veckor.

Vi hoppas att ni som bor och rör er i området har förståelse för de störningar som ändå kommer att uppstå och hoppas att resultatet kommer att väga upp för det. Har ni några frågor är ni välkomna att höra av er till oss.

Byggledare, Karlstads kommun: Gunnar Dahlgren. telefon 054-540 68 20

 

Den 28 augusti hade vi styrelsemöte, här är några av sakerna som diskuterades och beslutades:

Behov av att byta ut dörrar till soprum och cykelförråd: Alla soprumsdörrar behöver inte bytas ut, däremot kommer de dörrar som behöver tätas och få ny plåt att ses över och åtgärdas. Cykelförrådens dörrar kommer att ses över i samband med städningen den 10 oktober.

Målning av garage: Avvakta till våren 2013, men skrapa rent väggarna från de hängande flagorna.

Tvättstuga nr 5: Två nya torktumlare ska köpas in. Tvättmaskinen är lagad.

Tvättstuga nr 21: Torktumlaren har lagats. Många har haft problem med den nya mangeln, detta ska åtgärdas snarast.

Värmesystem och fläktar ska ses över i samtliga tvättstugor

Skyltar som är slitna och förstörda av väder och vind (inom området och vid de olika infarterna) kommer att bytas ut.

Besiktning NCC: De platser med dålig avrinning har åtgärdats. Uppföljning vår 2013. NCC kommer att stenlägga de rundlar utanför hus 35 och 37 som saknar stenläggning. Vidare har NCC placerat ut stora stenar inom området för att förhindra att bilar kör på gräsmattorna.

Nästa styrelsemöte: 27 september 2012

Styrelsen vill även tacka för stor uppslutning och en trevlig kväll vid tipspromenaden!

Välkomna till vår årliga tipspromenad onsdagen den 5 september kl. 18.00!

Vi samlas nere vid boulebanan på området och tipspromenaden går i en bana kring brf. Hagaborg.

Vi bjuder alla medlemmar på grillad hamburgare, dryck och kaffe.

Prisutdelning ca. 18.45

Vi hoppas på stor uppslutning och vackert väder så klart!

Onsdagen den 10 oktober kommer vi att rensa och städa i cykelförråden.

Vi ber er därför att märka era cyklar med ert lägenhetsnummer. Omärkta cyklar kommer att tas om hand och ställas undan i beslut av polisen.

Vi ber er också att ta bort de övriga saker som tillhör er från cykelförråden, annars kommer de att föras till återvinningscentralen.

Lördagen den 13 oktober kl.11.00 kommer vi att forsla bort skräp. Har du något som du vill att vi ska ta med till återvinningscentralen, så ställer du detta vid ditt hus entré, senast kl. 10.30.

Flera lägenhetsinnehavare har klagat på att det drar från fönstren. För att kunna åtgärda detta behöver ni höra av er till vicevärden, Ingela Agneblad. Vi kommer att kollektivt försöka åtgärda problemet.